JHL mukana vientialojen lakossa, satamiin ja rautateiden tavarakuljetuksiin kahden viikon työnseisaus
12.3.2024
6.3.2024 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on mukana 11. maaliskuuta alkavissa lakoissa, jotka pysäyttävät Suomen viennin kahdeksi viikoksi. JHL tukee myös rahallisesti muita ammattiliittoja, joiden jäsenet osallistuvat lakkoon. Useat SAK:n ammattiliitot ilmoittivat keskiviikkona 6. maaliskuuta laajoista lakoista, jotka pysäyttävät Suomen viennin 11. maaliskuuta. Hallitus on itse aiheuttanut lakot jääräpäisellä heikennyspolitiikallaan, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Håkan Ekström muistuttaa. – Hallitus ajaa kovia leikkauksia sosiaaliturvaan ja työntekijöiden oikeuksiin. Lakiesitykset hyödyttävät voimakkaasti työnantajia. Kunnollisia neuvotteluita uudistuksista ei ole käyty missään vaiheessa. JHL on valmis neuvottelemaan työelämän uudistuksista, mutta yksipuoliseen saneluun emme taivu. Lakossa on mukana noin tuhat ammattiliitto JHL:n jäsentä. JHL:n lakot vaikuttavat rautateiden tavaraliikenteeseen ja lukuisien satamien toimintaan eri puolilla Suomea. Lista kaikista lakkokohteista on tiedotteen lopussa ja liitteenä. Lakkojen ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle. Lakoilla ei haluta myöskään vaarantaa Suomen huoltovarmuutta. Ammattiliitto JHL tukee rahallisesti muita ammattiliittoja, joiden jäseniä on lakossa suuri määrä. – Työehtojen puolustaminen on koko ammattiyhdistysliikkeen yhteinen asia. Haluamme osoittaa tukemme kaikille työntekijöille, jotka ovat mukana lakossa, Ekström korostaa. Hallituksen leikkuri on jo iskenyt muun muassa asumistukiin ja työttömyysturvaan. Sosiaaliturvan muutokset lisäävät eriarvoisuutta ja vaikuttavat voimakkaasti niihin, jotka ovat jo nyt pienituloisia. Osa leikkauksista kertyy samoille ihmisille, eli he menettävät rahaa useiden tukien leikkauksista. Hallituksen tavoitteena on myös horjuttaa työehtosopimusten yleissitovuutta, kyseenalaistaa luottamusmiesten asemaa ja rajoittaa työntekijöiden lakko-oikeutta. Muutoksia perustellaan talousnäkymien ja työllisyyden parantamisella. Todellisuudessa esimerkiksi tukilakkojen rajoittamiselle ei ole laskettu työllisyysvaikutuksia. Yksi hallituksen tavoitteista on sitoa kaikkien alojen palkankorotukset niin kutsuttuun vientimalliin. Se tarkoittaisi, että mikään ala ei käytännössä voisi saada suurempia korotuksia kuin vientiteollisuuden alat. Tästä ei voitaisi sopia toisin edes valtakunnansovittelijan johdolla. Miesten ja naisten palkkaerot ovat Suomessa jo nyt suurempia kuin EU-maissa keskimäärin, Ekström muistuttaa. – Emme voi hyväksyä mallia, joka juurruttaisi palkkaerot Suomeen ikiajoiksi. Esimerkiksi varhaiskasvatus ja vanhustenhoito kärsivät jo nyt työvoimapulasta. Niiden vetovoima kärsii entisestään, jos palkkaeroja ei korjata. Lisätiedot: Kaikki JHL:n lakkokohteet 11.3.–24.3.2024 (pdf) Tiedotteeseen lisätty lakkokohteet PDF-tiedostona 6.3. kello 10.54. JHL:n lakkokohteet maanantai 11.3.2024 kello 00:01 – sunnuntai 24.3.2024 kello 23:59Poliittisen työtaistelun piiriin kuuluvat seuraavissa PALTAn työehtosopimuksen työpaikoissa tehtävät työt:
Poliittisen työtaistelun piiriin kuuluvat seuraavissa Avaintyönantajat Avainta ry:n työehtosopimuksen työpaikoissa tehtävät työt:
Muut poliittisen työtaistelun piiriin kuuluvat työt ja työpaikat
Poliittisen työtaistelun kestoPoliittinen työtaistelu koskee työvuoroja, jotka alkavat maanantain 11.3.2024 kello 00:01 ja sunnuntain 24.3.2024 kello 23:59 välisenä aikana. Työtaistelun ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle. Lisäksi työtaistelun ulkopuolelle rajataan Helsingin Katajanokan-, Olympia- ja Länsi-Terminaaleissa matkustajaliikennettä tukevat työt sekä samoin työt Turun, Naantalin ja Vaasan matkustajasatamissa. Sinua voisi kiinnostaa myös
|