STOP NYT!

22.1.2024

JHL on tehnyt liittotasolla päätöksen poliittisesta mielenilmauksesta. Mielenilmaus on laillinen ja sinulla on oikeus osallistua siihen.

Kaikilla ammattiliitto JHL:n työsuhteisilla jäsenillä on oikeus osallistua mielenilmaukseen poistumalla työpaikaltaan torstaina 1.2.2024 kello 11–15 väliseksi ajaksi. Voit poistua työpaikaltasi, vaikka et pääsisikään mukaan STOP nyt! -mielenosoitukseen, joka järjestetään Helsingissä Senaatintorilla samana päivänä kello 12–14.

Ilmoita lähdöstäsi työnantajalle hyvissä ajoin. Mielenilmaisuun lähtiessä on huolehdittava normaaleista työn lopettamistöistä. Töistä poissaoloon lasketaan myös matka-aika mielenilmaisuun ja sieltä takaisin töihin.

Työnantajasi ei voi estää sinua osallistumasta eikä rangaista osallistumisen perusteella.

JHL on ilmoittanut osallistumisesta myös työnantajaliitoille ja valtakunnansovittelijalle. Näin siitä huolimatta, että siihen ei lakien tai sopimusten mukaan ole mitään velvollisuutta. Toimimalla näin haluttiin ”tuplavarmistaa” jäsenten oikeus osallistua mielenosoitukseen, niin että kenenkään ei tarvitse pelätä seuraamuksia. Ilmoituksessa on mainittu osallistumisajaksi klo 11–15.

HUOM! Virkasuhteinen ei voi osallistua työajalla poliittiseen mielenilmaisuun.

Torstaina 1. helmikuuta järjestetään poliittinen mielenilmaus, joka ei kohdistu työehtosopimuksiin, vaan toimenpiteellä vaikutetaan poliittisiin päätöksentekijöihin.

JHL haluaa olla mukana poliittisessa mielenilmauksessa, koska SAK ja JHL sen mukana vaatii, että hallitus peruu sosiaaliturvan leikkaukset ja aikeensa heikentää työelämän ehtoja. Me vaadimme aitoa neuvottelua ja yhdessä sopimista.

Lupaa ei tarvitse kysyä, mutta mielenilmaisuun lähtiessä on huolehdittava normaaleista työn lopettamistöistä ja ilmoitettava lähtiessä työnantajalle.

Tärkeää on, että työnantajalle on ilmoitettu kohtuullisen ajoissa, missä laajuudessa työpaikan henkilöstö osallistuu poliittiseen mielenilmaukseen.

Esimerkiksi henkilöstöedustajan olisi hyvä selvittää työnantajalle etukäteen henkilöstön osallistuminen.

Työnantaja voi pidättää palkan poissaolon ajalta. Liitto ei maksa ansionmenetyksiä.

Mikäli työtehtävään ja sen keskeyttämiseen mielenilmauksen ajaksi liittyy jokin selkeä riski välittömästä vakavan vaaran aiheuttamisesta henkilöille tai tarpeettoman suuresta omaisuusvahingosta tulee ko. työntekijän osalta selvittää tarkasti mielenilmaukseen osallistumisen mahdollisuus tai tehtävien hoitamisen mahdollisuus muilla tavoin.

Jokainen päättää itse omasta osallistumisestaan. Poliittiseen mielenilmaisuun ei ole pakko osallistua, eikä esimerkiksi liiton tai yhdistyksen päätös osallistua velvoita ehdottomasti jäseniä jäämään pois työstä.

Heli Saukko

Operatiivinen pääluottamusmies