Poliittinen mielenilmaus Helsingin Senaatintorilla 1.2. klo 12 - 14

15.1.2024

Mistä on kyse?

Hallituksen uhkaukset sosiaaliturvan leikkauksista ovat osin jo toteutuneet. Seuraavaksi pöydällä ovat työelämäheikennykset. Meidän huoltamme ei ole haluttu kuulla huolimatta siitä, että olemme sen isoin joukoin selkeästi esiin tuoneet. Me ammattiyhdistysliikkeessä emme ole huolemme kanssa yksin, sen jakaa moni kansalaisyhteiskunnan toimija. Työelämän perusteita ollaan ravistelemassa rajusti. Me puolustamme sopimusyhteiskuntaa ja työntekijöiden oikeuksia.

SAK liittoineen, osa STTK:n liitoista ja lukuisat kansalaisjärjestöt organisoivat Senaatintorille 1.2.2024 laajan mielenosoituksen Orpon hallituksen kaavailemia leikkaus- ja työelämän heikennysesityksiä vastaan. Hallitus on valinnut ne, keitä se kuuntelee, hallitusohjelma on isoin osin kopioitu suoraan työnantajapuolen ja elinkeinoelämän tavoitteista.

Hallituksen toimet koskevat suomalaisia laajalla rintamalla, joten mielenosoitukseen ovat tervetulleita kaikki kansalaiset, jotka jakavat huolemme, pois lukien ne virkamiehet, joilla ei ole oikeutta osallistua poliittiseen mielenilmaisuun.

Osallistuminen

JHL kannustaa jäseniään osallistumaan poliittiseen mielenilmaukseen. Kyseessä ei ole lakko, joka kohdistuu työehtosopimukseen, vaan nimenomaan mielenilmaisu, jolla vastustetaan hallituksen toimia. Mielenilmaukseen osallistutaan vapaa-ajalla. Vapaapäivät ja liukumat kannattaa hyödyntää.

On tärkeää korostaa, että mielenilmauksen syy on poliittinen, se kohdistuu hallituksen tekemiin esityksiin, joilla heikennetään työntekijän asemaa ja sosiaaliturvaa.

Tämä viesti on lähetetty JHL yhdistysten aktiiveille, toivomme, että yhdistyksenne kannustaa jäseniään osallistumaan mielenilmaukseen, sekä viestii aiheesta eri kanavissaan.

Bussikuljetukset

Mielenosoitus on klo 12-14. Jotta mahdollisimman monella on mahdollisuus osallistua, SAK järjestää eri puolilta Suomea maksuttomia kuljetuksia Helsinkiin. Aikataulut näet ilmoittautuessasi täällä. (Klikkaa reittiä nähdäksesi aikataulun)

JHL paikalla mielenilmauksessa

Helsingissä ja pk-seudulla asuvat siirtyvät torille yhtenäisessä kulkueessa, joka lähtee keskustoimistolta (Sörnäisten rantatie 23). Ennen lähtöä on tarjolla miekkarikahvit klo 10 alkaen, klo 10:30 va. puheenjohtaja Håkan Ekström pitää lyhyen puheen. Klo 10:45 järjestäydymme toimiston ulkopuolelle, josta marssimme Hakaniemen kautta Senaatintorille. Varauduthan talviseen keliin lämpimin varustein ja pitävin kengin.

JHL jakaa paikan päällä osallistujille rekvisiittaa, muun muassa liivejä. Paikalle voi tuoda myös omia materiaaleja esimerkiksi aluetoimistoista tai yhdistyksistä. Liittotunnukset ja ammattivaatteet ovat sallittuja, samoin asialliset liput, banderollit ja kyltit. Huomioithan, että naamioituminen on kuitenkin kiellettyä. Toiveena on, että puoluepoliittisia tunnuksia vältettäisiin.

Tavoitteenamme on saada tori täyteen ja lisätä painetta maan hallitukselle, jotta se peruisi heikennysesitykset, jotka koskevat työelämää ja sosiaaliturvaa. Tähän tarvitsemme sinun apuasi!

Pyydämme, että markkinoit tilaisuutta ja kuljetusmahdollisuutta jäsenille, työpaikallasi ja yhdistyksessäsi. Kannusta mahdollisimman monia lähtemään mukaan! Joukkovoima on meidän tärkein keinomme näyttää hallitukselle, että heikennysesitykset eivät ole hyväksyttäviä! Liitteenä esite, jota voi jakaa eteenpäin.

Senaatintorilla kuulemme puheenvuoroja niin ammattiyhdistysliikkeen johdolta kuin aktiiveilta sekä poliittisilta päättäjiltä. Ohjeet ja ohjelma päivittyvät. Seuraa tiedotteita ja lue lisää www.sak.fi/stopnyt.

Torilla tavataan!

Ammattiliittosi JHL