Kaksi ensihoitajayhdistystä liittyi JHL:ään

22.12.2023

Linkki JHL:n sivulle https://www.jhl.fi/uutiset/kaksi-ensihoitajayhdistysta-liittyi-jhlaan/

21.12.2023

Ammattiliitto JHL:n hallitus on hyväksynyt liiton jäseniksi kaksi ensihoitajayhdistystä.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n va. puheenjohtaja Håkan Ekström toivottaa tervetulleeksi uusiksi jäseniksi Lapin ja Savon ensihoitajayhdistykset sekä niiden ammattilaiset.

– Pelastusalan edunvalvontakenttä kasvaa ja voimistuu JHL:ssä. Pelastusalan palvelut ovat siirtyneet hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin ylläpitämiksi. Henkilöstön riittävyys on korostunut muutoksessa.

– Järjestölliset muutokset ovat viime syksynä johtaneet siihen, että työ- ja virkaehtosopimustoiminnasta vastaavien kunta- ja hyvinvointialueiden pääsopijajärjestöjen asema on korostunut.

JHL on jäsenenä Julkisen alan Unioni JAUssa. Sitä kautta liitto on edustettuna sekä kuntien että hyvinvointialueiden neuvottelutoiminnassa keskus- ja paikallistasolla.

– Osa pelastusalan ammattilaisista on yhä jäseninä järjestöissä, joilla ei ole neuvottelu- tai sopimusoikeuksia ei virka- ja työehtosopimuksista kuntakentällä eikä hyvinvointialueilla. Ei keskustasolla eikä paikallisella tasolla. Paikallisella tasolla luottamusmies on edunvalvonnan keskiössä. Tällaisen toimijan puuttuessa edunvalvonta työpaikkatasolla ei toimi.

Ekströmin mukaan muutokset luovat uusia yhteistyön ja edunvalvonnan kehittämisen mahdollisuuksia.

– Toimialan edunvalvonnan kehittäminen osaavien ammattilaisten edunvalvonnan tueksi edellyttää uutta ajattelua. JHL on halukas kokoamaan nämä ammattilaiset yhteiseen järjestöperheeseen. Yhdessä olemme enemmän.

Uudet jäsenet toivovat entistä parempaa edunvalvontaa. Lapin ensihoitajat sanoo, että liittyminen JHL:ään mahdollistaa edunvalvonnan uudelleen järjestämisen.

– Lisäksi takana ovat entistä leveämmät JHL:n hartiat ja organisaatio.

Savon ensihoitajat toteaa, että JHL on todella iso ammattiliitto ja että se varmasti haluaa jatkaa kasvua ensihoidon edunvalvonnan parissa.

– Liittoa päädyimme vaihtamaan, koska koemme, että nykyisessä liitossa ensihoitajien edunvalvonnan tulevaisuus on vaakalaudalla. Halusimme varmistaa ja vahvistaa jäsentemme edunvalvontaa työpaikoilla. JHL tarjosi tähän todella mahtavan mahdollisuuden ja paikallisella tasolla on otettu meidät hienosti vastaan.

Savon ensihoitajat ry päätti tällä viikolla yksimielisesti erota Suomen pelastusalan ammattilaiset SPALlista 31.12.2023 ja liittyä JHL:ään 1.1.2024 sekä hyväksyä uusiksi säännöiksi JHL:n säännöt. Savon yhdistys toimii Etelä- ja Pohjois-Savon maakunnissa. Sen jäsenmäärä on noin 160.

Lapin ensihoitajat ry:n vuosikokous päätti samasta asiasta aiemmin. Yhdistys toimii koko Lapin alueella ja sillä on noin 240 jäsentä.

Lisätietoja:

Va. puheenjohtaja Håkan Ekström, JHL, 040 828 2865