Yksityisen sosiaalipalvelualan uusi työehtosopimus hyväksytty

15.6.2023

Yksityisen sosiaalipalvelualan uusi työehtoehtosopimus sisältää yleis- ja taulukkopalkankorotuksia, kertaeriä sekä paikallisen erän. Alalle juhannusviikolle ilmoitetut lakot on peruttu.

Osapuolet ovat hyväksyneet yksityisen sosiaalipalvelualan uuden työehtosopimuksen. Sopimuskausi on 32 kuukautta 1.5.2023–31.12.2025.

Samalla perutaan alalle 19. ja 20.6. alkaviksi ilmoitetut lakot lastensuojelussa, yksityisen sosiaalipalvelualan sopimuksessa työskentelevillä henkilökohtaisilla avustajilla ja hoiva-alalla.

– Tämä sopimuskierros oli ennen kaikkea palkkakierros, mutta saimme lisäksi hyviä tekstitäsmennyksiä mm. työvuoroluettelon käyttöön sekä vuosilomaan liittyviin kirjauksiin, vastaava sopimusasiantuntija Tanja Tuunainen-Vainio arvioi.

– Sopimukseen lisättiin olemassa olevien työryhmien lisäksi hanke, jonka avulla on tarkoitus löytää keinoja kaventaa sektorien välistä palkkaeroa seuraavien sopimuskausien aikana. Tarkemman sopimusselostuksen voi lukea JHL:n nettisivuilta, jonne tulossa myös selostusvideo lähiaikoina, Tuunainen-Vainio kertoo.

– Neuvottelukierros oli pitkä ja haastava, josta kertoo myös se, että jouduimme käyttämään hyvin poikkeuksellisessa määrin työtaisteluita neuvotteluiden edistämiseksi. Kiitos kaikille jäsenillemme osallistumisesta niihin! Se vauhditti sopimuksen syntymistä lopulta, sopimusasiantuntija Hanna Katajamäki toteaa.

– Ratkaisusta on todettava positiivisena erityisesti se, että tässä on hyvin vähän elementtejä, joiden jakamisesta sovittaisiin paikallisesti ja jotka eivät siten tulisi kaikille työntekijöille. Sopimuskaudella on vain yksi paikallisesti jaettava pienehkö erä ja muuten korotukset osuvat sopimuksen piirissä huomattavan suureen joukkoon, mm. C palkkaryhmästä eteen päin noin 89 % työntekijöistä. Tämä tarkoittaa, että esim. lähihoitajalla taulukkopalkka korottuu sopimuskauden aikana varmuudella vähintään 12,7 % ja kertaerä 470 euroa. Ja kun siihen lisätään vielä mahdollinen paikallinen erä, voi korotus olla jopa 14,7 %, Katajamäki ynnää.

Palkankorotuksia kolmena vuonna

Palkkoihin tulee 3,6 % yleis- ja taulukkokorotus 1.9.2023. Lisäksi vähimmäistaulukkopalkkoja korotetaan kaikissa kuudessa vaativuusryhmässä. Vähimmäistaulukkopalkat nousevat kaikissa palveluslisäportaissa A-B palkkaryhmissä 1,9 % ja C-F palkkaryhmissä 2,2 %.

Varhaiskasvatuksessa toukokuussa 2024 työntekijälle 470 euron kertaerä. Muulla TES-toimialalla kuin varhaiskasvatuksessa kesäkuussa 2024 maksetaan työntekijälle 470 euron kertaerä.

Palkkojen yleis- ja taulukkokorotus 2,4 % tulee 1.8.2024. Vähimmäistaulukkopalkkoja korotetaan samalla kaikissa kuudessa vaativuusryhmässä. Vähimmäistaulukkopalkat nousevat kaikissa palveluslisäportaissa A-B palkkaryhmissä 1,6 % ja C-F palkkaryhmissä 1,8 %.

Varhaiskasvatuksessa toukokuussa 2025 maksetaan työntekijälle 150 euron kertaerä ”varhaiskasvatuksen pitovoimaeränä”.

Palkkojen yleis- ja taulukkokorotus 1,0 % tulee 1.8.2025. Vähimmäistaulukkopalkkoja korotetaan kaikissa kuudessa vaativuusryhmässä. Vähimmäistaulukkopalkat nousevat kaikissa palveluslisäportaissa A-B palkkaryhmissä 1 % ja C-F palkkaryhmissä 1,2 %. Muulla TES-toimialalla kuin varhaiskasvatuksessa jaetaan 0,7 % paikallinen ”hyvinvointialueiden vetovoimaerä”.

Yhteensä tämän palkankorotusratkaisun kumulatiivinen palkankorotusvaikutus 2v8kk sopimuskaudella on sosiaalipalvelun toimialalla 13,52 % ja varhaiskasvatuksessa 13,17 %.

Soveltamisalalla on noin 72 000 työntekijää, jotka työskentelevät mm. yksityisissä päiväkodeissa, vanhusten palveluasumisessa ja hoitokodeissa, vammaisten henkilöiden asumispalveluissa, ensi- ja turvakodeissa, päihdepalveluissa, lastensuojelussa sekä henkilökohtaisina avustajina.

Työntekijöitä sopimuksessa edustavat Julkisten ja Hyvinvointialojen liitto JHL ry, Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote ry, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry ja Sosiaalipalvelualan allianssi Salli ry sekä työnantajia Hyvinvointiala HALI ry.

Lisätiedot:
Tanja Tuunainen-Vainio, vastaava sopimusasiantuntija, 050 463 2243
Hanna Katajamäki, sopimusasiantuntija, 050 513 7701

Lue tarkemmin sopimuksesta allekirjoituspöytäkirjasta.